Alap hibalehetőségek elhárítása autónkon.


Pár jótanács, alap hibaáknak az elhárításához, az 1980-as években gyártott Audi típusú gépkocsikon. (természetsen a leírtak nagy része más évjáratú és más márkájú autókra is érvényes lehet)
A tippek nagy része az "Így csináld, Haynes", és "Maróti" könyvekből van összeollózva.
Szeretném megköszönni Billx-nek, hogy hozzájárult az oldal tartalmánakt bővíteséhez.

A motor nem mozdul, ha indítózunk:
- lemerült az akkumulátor (akkut feltölteni)
- akkumlátor sarui lazák, vagy korrodáltak (sok esetben nem látható!)
- akkumlátor testelése a kocsiszekrényhez hibás
- motorblokk testelés vezeték laza, vagy elszakadt
- indítómotor bekötése laza, korrodált, megszakadt
- automata váltó esetén: rossz fokozat van kiválasztva, vagy a kapcsolója hibás.
- gyújtáskapcsoló hibás
- indítómotoron belüli hiba

Az indítómotor forgatja a motort, de csak lassan:
- részlegesen lemerült akkumulátor (arra alkalmas kocsit be lehet tolni, akkut feltölteni)
- akkumlátor sarui lazák, vagy korrodáltak (sok esetben nem látható!)
- akkumlátor testelése a kocsiszekrényhez hibás
- indítómotor bekötése laza, korrodált, megszakadt
- indítómotoron belüli hiba
- rossz viszkozitású motorlaj, olaj! (nagy hidegben) (gyárilag előírt kenőanyagok használata)
- bárminemű mechanikai szorulás, surlódás

A motor nomális fordulattal indítózik, de a motor nem indul be:
- repedezett vagy piszkos gyertya kábelek (tiszítás. Ha nem segít, akkor csere)
- repedtt vagy piszkos gyújtás elosztó fedél (tisztítás és/vagy csere)
- repedt, törött szigetelésű gyertya/gyertyák (tisztítás és/vagy csere)
- elszennyeződött, vagy túl nagy, esetleg túl kicsi hézagú gyertyák (beállítás)
- piszkos, vagy rosszul beállított gyújtási pont (tisztítás és/vagy csere)
- üres benzin tank, vagy nincs szállított benzin (szállított mennyiség ellenörzése vagy tankot feltölteni)
- kevés fojtás (hideg motornál), túl sok fojtás (meleg motornál) (motornak megfelelő teendők elvégzése)
- egyéb gyújtás probléma
- egyéb üzemanyag elletási probléma
- kevés kompresszió (kopott motor, vagy egyéb hiba)

A motor robbangat, de nem jár:
- kevés fojtás (hideg motornál) (motornak megfelelő teendők elvégzése)
- fals levegő a porlasztó körül, vagy a szívócsőnél (fals levegő szívásának megszüntetése)
- üzemanyag hiány
- egyéb gyújtás hiba

A motor hirtelen leáll (tipikusan gyújtás hiba):
- érintkezési/szigetelési hiba a gyújtás kábeleknél
- nedves/párás a gyújtás kábel, vagy a gyújtáselosztó
- kondenzátor, vagy gyújtó tekercs hiba
- egyéb gyújtási probléma

A motor kihagy, mielőtt leáll (tipikusan üzemanyag ellátó rendszerbéli hiba):
- üzemanyagtank üres
- benzin pumpa meghibásodott, vagy a benzin szűrő eltömődött
- üzemanyag tank szellőztető eltömődött
- porlasztó üzemanyagszintszabályzó szelep szorul
- porlasztó fúvókák eltömődtek
- egyéb üzemanyagellátásbéli hiba

A motor túlmelegszik:
- (csak 4 hengeres motorok) Ha a nincs töltés piros piktogram is világít a műszerfalon, akkor szakadt, vagy csúszó ékszíj (megfeszíteni, vagy cserélni)
- túl kevés a hűtőfolyadék (feltölteni max-ig) (Tilos a forró hűtővízhez hideg hűtővizet önteni!!!)
- termosztát hiba
- motorolaj túl kevés
- beragadt fék
- kívülről, vagy belülről szennyezett hűtőradiátor
- Az elektromos hűtőventilátor nem működik megfelelően
- A motor víz-vezetékei/csővei eltömődtek.
- gyújtási idő nincs jól beállítva, vagy az automatikus gyújtás állítás nem működik megfelelően
- a keverék túl szegény

Túl kicsi az olaj nyomás és az erre figyelmezető piktogram ég mikor jár a motor:
- túl kevés motorolaj (a nívópálcán a minimum alatt)
- A motorolaj nem a megfelelő viszkozítású, minőségű
- hibás olajnyomás jeladó
- a jeladó és a műszerfal közti kábel letestel valahol
- a motor túlmelegedett
- az olajszűrő eltömődött, vagy az olajnyomás szabályzó szelep tönkrement
- olaj felszívó cső eltömődött
- olaj pumpa elöregedett/elkopott
- elöregedett, szivárgó szimeringek, tömítések.

Nagy terhelésű gyorsításnál csörgő hang a motorból:
- nem az autónak megfelelő üzemanyag
- nem megfelelő gyújtási beállítás
- gyújtáselosztó hiba
- rosszul beállított porlasztó, vagy injektor rendszer

Sipoló, sziszegő hang a motortérből:
- lukas vákuum ház/cső
- lukas/hibás porlasztó/hengerfej tömítés
- hibás szelepfedél tömítés
- lukas, repedt szívócső

Csattogó, kattogó, csilingelő hang a motorból:
- nem megfelelő szelephézag
- elöregedett hidrotőkék
- törött dugattyú gyűrű
- kopott vezérműtengely

Kopogó, dübörgő hang:
- kipufogócső nem megfelelő felfogatása, vagy a gumibakok elfáradása
- motortartó bakok, váltótartó bakok elfáradása/kiszakadása
- elkopott főtengelycsapágyak
- vízpumpa, generátor, szervószivattyú hiba

Motor alapjárata nem egyenletes:
- szívó oldali fals levegő szívás
- hengerfej tömítés nem megfelelő (fals levegőt tud szívni/ hengerek összedolgoznak egymással/ vagy vízzel)
- hibás benzin pumpa
- nem megfelelő szelephézag
- lelazult/repedt kartergáz csövek
- lelazult/repedt vákuum csövek
- alapjárat beállítása nem megfelelő
- nagyban eltérő kompresszió az egyes hengerekben
- olajbetöltő sapka tömítése nem megfelelő (fals levegő)

A motor jár, de ki-ki hagyogat:
- gyújtó gyertyák hibásak vagy nem megfelelő az elektróda hézag
- hibás gyújtótekercs vagy kondenzátor
- hibás gyújtás beállítások
- piszok, vagy víz van a porlasztóban
- szétégett szelep
- Elosztófedél repedt/törött
- Nem megfelelő szelephézag

Túl sokat fogyaszt:
- keverék beállítás nem megfelelő
- légszűrő eltömődött, szennyezett
- elfolyik az üzemanyag (lelazult benzin csövek, lukas tank, elöregedett tömítések)
- nem megfelelő benzinszint a porlasztóban
- bemelegedés szabályzó hiba (motortól függően)

Amik jók ha nálunk vannak:
- gyertya (minimum 1db, de jó ha annyi van mint ahány hengeres az autónk)
- bikakábel
- vontatókötél
- biztosítékok (legalább minden fajtából 1db, de jobb ha a gyakran elófurdulókból több is van)
- Duct tape
- gyorskötöző, esetleg néhány bilincs
- hidegindító spray
- ablakmosó folyadék
- rongy
- az adott típushoz leginkább szükséges szerszámok (pár darab)
- emelő
- valamilyen benzincső (gumi)
tipp: Az ezen tartozékok miatti többlet súly kompenzálható, ha kivesszük a kocsiból a nehéz pótkereket és egy defektjavító sprayvel helyettesítjük. Igaz ez egy teljesen rongyossá szakadt gumin nem sokat tud segíteni.



Vissza a leírásokhoz