Hogyan fogyasszunk kevesebb üzemanyagot?


Pár jótanács, hogy mérsékeljük autónk fogyasztását. Bár többek számára már jól ismertek az alábbi trükkök, mégis időről időre felmerülnek kérdésként.
Szeretném megköszönni Billx-nek, hogy hozzájárult az oldal tartalmánakt bővíteséhez.


Általános szabályok (minden fajta motorral ellátott gépjárműre igazak):


- Az autó mind a 4 gumiját érdemes megemelni 0,2 bar-ral
- Érdemes a gyártó által az autóra előírt legkeskenyebb gumival járni (akinek a fogyasztás a lényeg, úgysem kanyarsebesség rekordokat akar megdönteni)
- Érdemes továbbá direkt olyan mintázatú gumit vásárolni ami üzemanyag takarékos
- Sajnos a klímáról is részlegesen vagy teljesen le kell mondanunk, ha minden deci üzemanyag számít.

Ha mégsem tennénk így, akkor pár tippet tartsunk be:


- Ha beülünk egy forró vagy meleg kocsiba, ne kapcsoljuk be rögtön a klímát. Előtte az autó ablakai által hűtsük az utasteret közel külső hőmérsékletre és csak ezután kapcsoljuk rá a klímát.
- kerüljük az autóra aggatott súlyos és légellenállás romboló kiegészítőket (antennák, szárnyak, tuning légterelők, plusz prizmák, stb.)
- érdemes az autó gyártó által még megengedett legkönnyebb minőségi motorolaj használata (nagyon kopott motornál, ez nem megoldható)
- minél kevesebb elektromos fogyasztó minél rövidebb idejű használata
- megfelelő töltési rendszer is jó hatással lehet a fogyasztásra
- minél kevesebb felesleges súlyt cipeljünk (ami nem kell folyamatosan szedjük ki a kocsiból)
- rendszeresen használjuk a motorféket, ugyanis a mai autók 80%-a valamilyen módon lekapcsolja az üzemanyag-ellátó rendszert a motorról motorféküzemben! (így a fogyasztása az autónak 0!) Legjobb az 5., 6. sebességben. Itt kisebb a motorfék hatás, de ugyanúgy 0 a fogyasztás.
- Ne hagyjuk, hogy az autóból, alulról lelógjanak, kilógjanak alkatrészek (légellenállás növelő) (pl. lelógó, félig leszakadt kipufogó, oldalra kilógó sárhányó, lelógó terelő lemezek, stb.)
- A lehetőségekhez mérten mindig a legnagyobb sebességi fokozatot használjuk. (kb. az alapjárat felett 400-500 fordulattal már teljesen jó)
- próbáljunk minél kisebb magasságú, extráktól mentes ablaktörlőt beszerezni, vagy minél inkább szélárnyékba állítani (a szélvédő legaljára állítani)
- megfelelő állapotú légszűrő
- megfelelő állapotú benzinszűrő
- megfelelő oktánszámú, nem túladalékolt üzemanyag
- kerüljük a "nagy gáz, nagy fék üzemmódot"
- körültekintően, előre gondolkozva vezessünk, így megkímélhetjük magunkat a hirtelen fékezésektől, és ezáltal üzemanyagot takarítunk meg.
- mindig próbáljunk meg több autónyival előre nézni és gondolkozni. Így például egy pirosra váltó lámpát előbb észre veszünk és máris megkezdhetjük a motorfékes üzemben való oda gurulást. Ennek persze az ellenkezője igaz, ha látjuk, hogy a gyalogosoknak villog a lámpája, akkor jól helyezkedve még átérhetünk zöldön, így nem kell megállnunk és indulásunkkal sok energiát felemésztenünk újból, ugyanis jelentős energiát emészt fel a kocsinak a saját súlyának a felgyorsítása.

Karburátoros autók:


- Ha van szivató, azt csak nagyon hidegben használni, mihamarabb visszatolni alaphelyzetbe.
- kerülni a hirtelen gázreakciót, főleg teljes gáznál (extra üzemanyagot fecskendez a porlasztóba)
- érdemes mindig gyorsan elérni (akár 3/4 gáz is megengedett) a kívánt sebességet (esetleg pár kilométerrel többet), majd enyhén visszaengedett gázpedállal visszaesni az eredetileg kinézett sebességre és azt minél hosszabb ideig tartani.
- ha valamilyen közlekedési körülmény miatt egyik sebességben kihúzattuk a kocsit, nyugodtan kihagyhatunk 1-2 sebességfokozatot, és rögtön felválhatunk magasabb fokozatba.
- kis gázt mindig csak akkor adjunk, ha finoman lassítunk, vagy ha sebességet tartunk
- lehetőleg kerüljük a magasabb fordulatszám tartományokat
- visszaváltani csak akkor kell, ha a fordulat már a toló üzemi lekapcsolás szintje alá esett (nincs motorfék)
- érdemes minél gyorsabban letudni a váltási procedúrát (kuplung be, sebesség váltás, kuplung ki), mert amíg váltunk, addig sem hasznosul a motor által elégetett energia.
- Ha az autó automata váltós, akkor érdemes hosszabb várakozások során kivenni üresbe!
- Ha az autó automata váltós, akkor érdemes a váltót rákényszeríteni egy magasabb fokozatba (BKV sofőrök jól ismerik a trükköt) A lényege, hogy a kívánt sebesség fölé gyorsítunk kicsit, majd visszább engedett gázpedállal beállunk az eredetileg megcélzott sebességre. Ha jól csináljuk, az automata váltó egyel magasabb sebességben fog maradni a hiszterézises sebességgörbe programjának köszönhetően.

Injektoros autók:


- érdemes mindig gyorsan elérni a kívánt sebességet (esetleg pár kilométerrel többet), majd enyhén visszaengedett gázpedállal visszaesni az eredetileg kinézett sebességre és azt minél hosszabb ideig tartani. Kerülni kell a teljes terhelést. Itt is kb. a 3/4 vagy kicsit nagyobb gáz a megfelelő. Érdemes 1/2 gáztól folyamatosan lejjebb nyomni kicsit több mint 3/4-ig)
- ha valamilyen közlekedési körülmény miatt egyik sebességben kihúzattuk a kocsit, nyugodtan kihagyhatunk 1-2 sebességfokozatot, és rögtön felválhatunk magasabb fokozatba.
- kis gázt mindig csak akkor adjunk, ha finoman lassítunk, vagy ha sebességet tartunk
- lehetőleg kerüljük a magasabb fordulatszám tartományokat (a legmegfelelőbb kb. a 2000RPM körüli tartomány)
- visszaváltani csak akkor kell, ha a fordulat már a toló üzemi lekapcsolás szintje alá esett (nincs motorfék)
- érdemes minél gyorsabban letudni a váltási procedúrát (kuplung be, sebesség váltás, kuplung ki), mert amíg váltunk, addig sem hasznosul a motor által elégetett energia.
- Ha az autó automata váltós, akkor érdemes hosszabb várakozások során kivenni üresbe!
- Ha az autó automata váltós, akkor érdemes a váltót rákényszeríteni egy magasabb fokozatba (BKV sofőrök jól ismerik a trükköt) A lényege, hogy a kívánt sebesség fölé gyorsítunk kicsit, majd visszább engedett gázpedállal beállunk az eredetileg megcélzott sebességre. Ha jól csináljuk, az automata váltó egyel magasabb sebességben fog maradni a hiszterézises sebességgörbe programjának köszönhetően.

Dízel autók:


Mivel teljesen más elven működik a keverékképzése a dízel autóknak sokkal könnyebben megjegyezhetők az alap összefüggések, nincsenek gázpedál trükkök.
- itt is érvényes, hogy minél kisebb fordulaton érdemes menni (de azért alapjárat felett pár száz RPM-mel!)
- a gáz pedál állása közel egyenes arányban van a fogyasztással (mivel itt nincs fojtószelep) Vagyis miután elértük a kívánt sebességet érdemes kis gázpedál állással tartani.
- dízelnél nyugodtan gyorsíthatunk kisebb gázpedálállással
- Ha az autó automata váltós, akkor érdemes hosszabb várakozások során kivenni üresbe!
- Ha az autó automata váltós, akkor érdemes a váltót rákényszeríteni egy magasabb fokozatba (BKV sofőrök jól ismerik a trükköt) A lényege, hogy a kívánt sebesség fölé gyorsítunk kicsit, majd visszább engedett gázpedállal beállunk az eredetileg megcélzott sebességre. Ha jól csináljuk, az automata váltó egyel magasabb sebességben fog maradni a hiszterézises sebességgörbe programjának köszönhetően.



Vissza a leírásokhoz