Az Audi 80 Typ 81/85 története



Typ80:

Kezdjük mindjárt az elején egy kis felvezetővel. 1972 júliusában jelent meg az első Audi 80-as modell (Typ 80), de még csak kétajtós változatban. A négyajtós verzió, csak később, 1973-ban került bevezetésre. 1972-ben a kétajtós belépő modell 55 LE-s motorral 7.990 DM-ba (német márka) került, míg egy négyajtós GL felszereltségű Typ80-t 9625 DM- ért vihettünk haza.
Több felszereltségi szint közül is válogathatott a vásárlón: 80, 80 L, 80 S, 80 GL és 80 GT. Kombi karosszériával, csak Amerikai exportra készült ebből a modellből Audi 80 Fox néven. 1975 szeptemberében a 75 és 85 LE-s motoroknak a lökettérfogatát megnövelték, 1,6 literre, míg decembertől a 80 GL típus már a 75 vagy 85 LE-s motorral is választható volt.

Egy 1975-ös Typ80 árlista:


Audi 80 55 LE:
Kétajtós - 10.340 DM
Négyajtós - 10.815 DM
Audi 80 L 55 LE:
Kétajtós - 11.170 DM
Négyajtós - 11.645 DM
Audi 80 S 75 LE:
Kétajtós - 10.765 DM
Négyajtós - 11.240 DM

Audi 80 LS 75 LE:
Kétajtós - 11.595 DM
Négyajtós - 12.070 DM

Audi 80 GL 85 LE:
Kétajtós - 11.995 DM
Négyajtós - 12.470 DM


Kaszni


Beltér


Typ82:

1976 augusztusában megjelent a második generációs Audi 80-as (Typ 82). Ez a modell valójában csak egy áttervezett, előző generációs 80-as volt. A legnagyobb változást a kívülről a szélesebb hűtőrács, és a szögletes nagy index-es lámpák jelentették. Így már jobban hasonlított a nagytestvér Audi 100-asra. Az autó hátsó részén lecserélték a lámpákat egy nagyobb és szélesebb változatra, valamint elöl hátul újfajta lökhárítókat szereltek az autóra. Ezeken felül pedig már a felszereltségi szinteket és a motorokat szabadon lehetett párosítani. Ebből a típusból is készült kombi változat, de sajnos újfent csak az USA számára.

Egy 1976-os Typ82 árlista:

Audi 80
Kétajtós - 11.145 DM
Négyajtós - 11.670 DM

Audi 80 LS
Kétajtós - 12.360 DM
Négyajtós - 12.885 DM
Audi 80 L
Kétajtós - 11.900 DM
Négyajtós - 12.425 DM

Audi 80 GLS
Kétajtós - 13.145 DM
Négyajtós - 13.670 DM


Kaszni


Beltér


Typ81/85:

1978-ban bemutatták az Audi új sikermodelljét, a teljesen átalakult Audi 80-ast mely mind kívül mind belül jelentősen megnőtt. Az új modell bemutatásakor még csak a négyajtós változat volt elérhető.

1978. augusztusi árlista:

Audi 80
12.865 DM

Audi 80 LS
14.285 DM
Audi 80 S
13.415 DM

Audi 80 GLS
15.210 DM
Audi 80 L
13.735 DM

Nagy újdonságot jelentett, hogy már a 80-as modellhez is elérhető volt extraként a klíma berendezés, amiért 1744 DM felárat kellett fizetni. 1979 elején bemutatták a kétajtós változatot is, valamint még ebben az évben megjelent a GLE változat, amit 1982-től GTE néven ismerhetünk.

Klíma vezérlő

1980-ban elérhetővé vált az autóhoz egy 54 LE-s dízelmotor is, valamint javítottak az ülések kiképzésén és a rajtuk felhasznált anyagok minőségén, ezenfelül megváltozott a beltérhez választható színek kínálata. Az eddigi kétszínű műszerfal helyett egységes belteret kapott az autó.

1980. augusztusi árlista:

Audi 80
Kétajtós - 14.260 DM
Négyajtós - 14.880 DM

Audi 80 LS
Kétajtós - 15.210 DM
Négyajtós - 15.830 DM

Audi 80 GLD
Kétajtós - 17.375 DM
Négyajtós - 17.995 DM
Audi 80 S
Kétajtós - 14.260 DM
Négyajtós - 14.880 DM

Audi 80 LD
Kétajtós - 16.325 DM
Négyajtós - 16.945 DM
Audi 80 D
Kétajtós - 15.375 DM
Négyajtós - 15.995 DM

Audi 80 GL
Kétajtós - 15.660 DM
Négyajtós - 16.280 DM
Audi 80 L
Kétajtós - 14.610 DM
Négyajtós - 15.230 DM

Audi 80 GLS
Kétajtós - 16.260 DM
Négyajtós - 16.880 DM


1980-ban ez a lista széles kínálatnak számított, valamint még ezt tetőzte az is, hogy szabadon párosíthattuk a különböző felszereltségi szintekhez a motorokat.

Audi 80 Formel-E prospektus

1980 decemberében leleplezték a nagyközönség előtt a 80-as modell Formel-E változatát, a kétajtós 15.995 DM-ba, míg a négyajtós 16.615 DM-ba került. Mitől volt különleges ez a modellváltozat? Az autóban helyett kapott egy start-stop automatika. Az autó tulajdonosa egy gombnyomással le tudta állítani a motort dugóban, vagy piros lámpánál, ezáltal megszűnt az üzemanyag fogyasztás és a káros anyag kibocsátás. Az újbóli indításhoz csak be kellett nyomni a kuplung és gázpedált. Az autó felszereltségéhez tartozott még egy, a felváltásra figyelmeztető felvillanó nyíl a műszerfalon, valamint egy 4+E váltó, amiben az 5. sebesség hosszú áttétele elősegítette a kedvezőbb fogyasztást magasabb sebességnél is.
Formel-E tartozákok


1981-ben megváltozott a felszereltségi szintek elnevezése, az eddigi S, L, LS, GLS helyett a C, CL, és GL megnevezések jelentek meg. Ettől az évtől kezdve lehetett választani a CD felszereltségi szintet is.
Az 55 lóerős motor lekerült a kínálatról, mert már nem tartották időszerűnek. Így a motor palettán a belépő modell az 1.3-as 60 LE-s motor volt.

Korabeli prospektus

1982 márciusában megjelent egy új 1.6-os Turbo Diesel motor, ami 70 LE-t és 133 Nm-t teljesített. Maximum sebessége 158 km/h, ami akkoriban szép eredménynek minősült a maga kategóriájában. Ehhez a motorhoz csak a CL és CD felszereltség volt elérhető, valamint alapfelszereltség részét képezte a 4+E váltó, Az Audi 80 1.6 TD csak négyajtós változatban készült.
Még ebben az év novemberében két új specifikációja jelent meg az Audi 80-asnak. Az egyik az azóta legendává vált Audi 80 Quattro, míg a másik a szintén különleges GTE típus.

1983 januárjában lecserélték az 1.6-os 85 LE-s motort, aminek a helyébe egy 1.8-as 90 LE-s változat lépett. Érdekes, hogy ezt a motort is csak bizonyos felszereltségi szintekhez lehetett párosítani, így csak a CL és GL modellekben találkozhattunk vele.
Ez év augusztusában a facelift előtt még piacra dobtak egy limitált modellváltozatot az SC-t.

Audi 80 SC

Erre a változatra felkerültek az oldalsó koptató elemek, és a fekete ajtókeretek, amik a Quattro és GTE típusok jelzői voltak. Ezen felül még alapfelszereltség volt a plüssülés ("Karo-Design"-al Negro vagy Sand színekben), a zöld színezésű ablakok, két külső tükör, kéttónusú fényezés, ködlámpa, Stereo kazettás rádió és egy szélesebb 175/70 SR 13-as abroncs, valamint a középkonzolba egy beépített kazettatartó. Az SC modellhez párosítható volt a 60,75,90 LE-s benzinmotor és mindkét dízel erőforrás. Ebből a típusból is csak négyajtós változatban készült. Ez volt az utolsó facelift előtti változata a Típ81/85-nek. Az SC modell annyira sikeres volt, hogy a facelift után ismét piacra dobtak egy változatot ezzel a névvel.


7 színből csemegézhettek azok, akik az SC-t választották. "Kopenhagen" kék, "Amazonas" kék, valamint:

"Tornado" piros
"Gambia" piros LA3B

Alpok fehér L90E

"Zermatt" ezüst metál

"Topas" zöld metál


Audi 80 LC


Az SC-hez hasonlóan az LC is egy limitált változata volt a Typ81-nek. Sajnos nagyon keveset tudunk róla, így ha valaki birtokol, egy ilyet kérem, jelezze felém. Egyelőre annyit tudunk, hogy gyárilag szerelték fordulatszámmérővel, 4 hangszórós rádióval, ködlámpákkal, hátsó fejtámlákkal, valamint olyan színekkel volt rendelhető, amit a többi 80-as nem kapott meg. Az összes ajtó és ablakkeret, valamint a kilincsek matt fekete festést kaptak. Az ülések mintázata és kialakítása megegyezett a CL modellben találhatóval ("Rhombus"-mintás).
Ez a változat kívülről jól megkülönböztethető, mivel a többi 80-as modelltől eltérően nem kapott oldal díszléceket, helyette, ahogy a képen is látható csak egy felragasztott fekete csíkot kapott jobb és baloldalt a karosszéria teljes szélességében. A csomagtartóajtón sem a jól megszokott típusfeliratok köszöntek vissza, hanem egy, a Quattro stílusú felragasztott jelzés.



Audi 80 Typ81, rendelhető színek:


A színkódokét felelősséget nem vállalok, rendelés előtt nézz utána több helyen is!

Alpok fehér L90E
"Amethyst" szürke

Azúrkék metál

"Bahia" bézs

"Colorado" bézs

Gyémánt ezüst metál L97A

"Florida" kék LA5A

"Gabun" szürke

"Gambia" piros LA3B

"Gemini" szürke metál

"Gobi" metál

"Havanna" barna

"Helios" kék metál

"Inari" ezüst metál L94A

Indián piros metál LA3V

Kolibri zöld metál L99Y

Réz metál

"Lhasa" metál LA6V

"Lima" sárga

"Malachit" zöld

"Malaga" piros L30C

"Manila" zöld L63Y

Mars piros L31B

"Mauritius" kék

"Merian" barna

"Meteor" metál

"Mexico" bézs LE1M

"Monaco" kék LA5D

"Montana" piros

"Montego" fekete

Óceánkék metál

"Onyx" metál LD6V

"Passaden" sárga

"Porto rózsa" metál

Zafír metál

Fekete L041

"Siena" piros metál LD3V

"Sund" zöld

"Surinam" metál LA3Y

Topáz zöld metál

Tornádó piros

Mező zöld

"Zobel" barna metál

Valamint a "Saturn" metál, "Barcelona" barna és a "Sudan" barna metál.


Képek különböző belsőkről


Typ81/85 Facelift



1984 júniusában leleplezték a B2-es típus ráncfelvarrott változatát. Az autó elöl nagyobb hűtőrácsot, valamint szélesebb fényszórókat és indexeket kapott. Az ajtókra körbe fekete műanyag díszléceket szereltek, ami az alapfelszereltség részét képezte. A legnagyobb változás az autó hátulján történt. Az eddig megszokottól eltérően a csomagtér fedél egészen a lökhárítóig lenyúlt, ugyanúgy, ahogy a nagytestvér Audi 100-asnál is. Hasonlóan a csomagtér ajtóhoz, a hátsó lámpák is átvették az Audi 100-as stílusát. A mérnökök újragondolták a beltér kialakítását, javítottak a felhasznált anyagok minőségén, áttervezték a kapcsolókat, a műszerfal kialakítását és a középkonzolt is.




A modellfrissítéskor a régi felszeretség neveket is újraalkották. Innentől kezdve Audi 80, 80 CC, 80 CD, 80 SC, 80 GT és 80 GTE neveken ismerhetjük a különböző variánsokat. A faceliftes változatból is elérhető volt a kétajtós változat (kivétel az Audi 80 SC, CD és TD).

Motorok:
Benzines erőforrások: 1.3-as (60 LE), 1.6-os (75 LE), 1.8-as (90 LE), 1.8-as (112 LE).
Dízel erőforrások: 1.6-os (54 LE), 1.6-os Turbo (70 LE).

A motorpalettáról lekerültek az öthengeres erőforrások (az Audi 90 megjelenése miatt), és már csak négyhengeres motorok voltak rendelhetőek.
1985. első felében a motorkínálat kiegészült egy 1.8-as 90 LE-s befecskendezős (KE-jet) motorral, aminek a különlegességét a szabályozott katalizátor jelentette (JN motorkód).


Kárpitok:
- A faceliftes Typ81/85-höz alapáron szövetkárpitok jártak, négy színből válogathattak a megrendelők: Sierra, Brazil, Marine, Quarz.
Sierra Brazil Marine Quarz

- Az Audi 80 CC és CD modellek Kensington plüssel kárpitozott üléseket kaptak, a következő színekben: Sierra, Brazil, Marine, Quarz.
Sierra Brazil Marine Quarz

- Felárért rendelhető volt műbőrülés Brazil és Sierra-bézs színekben.
Sierra Brazil


Audi 80 CC
A CC felszereltségi szint több kényelmi és optikai kiegészítőt tartalmazott az alapmodellel szemben. Az oldalablakok krómozott, a szélvédő és a hátsó ablak pedig krómhatású műanyag díszléceket kaptak, az első spoilert pedig az autó színére fújták.
Az utastérben a már említett plüsskárpitozás, a piros műszerfal megvilágítás és az első ajtókra szerelt térképtartó zsebek képezték az extrákat.


Audi 80 CD
Ez a modell jelentette a csúcsot a felszereltségi szintek között, az eddigi modellek extráin kívül, kapott: egy fekete "blendét" a két hátsó lámpa közé, zárható megvilágított kesztyütartót, fekete ajtókereteket, megvilágított sminktükröt a napellenzőben, hátsó fejtámlákat, könyöklőt a hátsó ülésnél, állítható magasságú vezetőülést, nagy középkonzolt, nagy ajtóbehúzókat, ködfényszórót és ködzárófényt, központizárat, mankókereket(3 1/2Jx14), kétszólamú kürtöt.



Korabeli árlista:



Audi 80

Audi 80 CC

Audi 80 CD


4 sebess. 2 ajtós

4 sebess. 4 ajtós

4 sebess. 4 ajtós
1984. 06. 08.

44 kW - 17195 DM |

66 kW - 20715 DM |

66 kW - 22685 DM |
1985. 04. 29.

44 kW - 17975 DM |

66 kW - 21685 DM |

66 kW - 23745 DM |
1986. 01. 02.

44 kW - 18225 DM

66 kW - 21935 DM

66 kW - 23995 DM

Folytatás hamarosan



(A fordításért felelősséget nem vállalok! Hibák, eltérések előfordulhatnak benne. Forrás)


Vissza a cikkekhez